När: Lördag den 6 juli till lördag den 13 juli 2024.
Plats: Brunnshultadammen, Vetlanda i Småland.
Vi skapar vårt läger med aktiviteter som vi tillsammans kommer på och hjälps åt med under lägerveckan, så som att tälja, måla, arbeta med garn/ull, sjunga och spela, paddla kanot/kajak, bada m. Du ansvarar för ditt eget hushåll i form av tält, utrustning, mat och spritkök/gas så att det räcker för en vecka ute i naturen.
Mer detaljerad information då det gäller vart själva lägerplatsen är och vägbeskrivning dit får ni via mejl.
Anmälan: Namn på personer, vilka som är vuxna, vilka som är barn och kontaktuppgifter skickar ni på mejl till: [[ann-charlotte@knoph.net]]
Sista dagen för anmälan är 17 juni 2024.
Betala:
Medlemsavgift: 100 kr per person. Medlemsavgiften ska betalas från och med det år man fyller 19 år. För deltagande på lägret ska du vara medlem i Argaladei (www.argaladei.nu )
Lägeravgift: Lägeravgiften är 400 kr för vuxen, 100 kr för barn och 200 kr för student/pensionär/arbetslös. Betala in till föreningens plusgiro 322958-0 (C/O P Hallström).
Betala både medlemsavgift och lägeravgift senast den 24 juni.
Boende/mat/sopor mm: Var och en ansvarar för eget boende och mat under veckan. Tänk på att försöka få med dig allt du behöver under veckan då du har chans att hitta ”lugnet” bättre om du slipper åka på handlingsresa under veckan. Dina sopor tar du med dig hem och tänk redan nu på förpackningar till sopsortering.
Vägbeskrivning: Vägbeskrivning till lägerplatsen får du via mejl då du är anmäld.
Packning: Alla förväntas ta med sig det som behövs gällande tält, sovsäckar, mat och kläder för olika väder och annat för att kunna övernatta och klara sig under lägerveckan. Tänk på att det kan vara myggigt och att myggnät, myggmedel och allergimediciner kan vara bra att ta med.
Kanoter: Ta gärna med kanot, kajak eller annat som du har, glöm inte flytvästar. Argaladei kommer att hyra två kanoter under veckan som går att låna. Om du vill låna, ta med flytväst. Du kan också hyra kanot om du vill ha tillgång till kanot hela veckan. Du kan exempelvis hyra genom emventure.se.
Dricksvatten: Ta med namnade dunkar, vi kommer att kunna hämta vatten hos närmsta fastighet. Det rekommenderas att inte dricka vattnet i sjön eller att använda det till matlagning.
Tältplatser: Vi kommer att tälta i skogsmark, både i äldre skog, längst med en gammal skogsväg och i en yngre skog.
Kvällssamling/fika: Kaffe, te och saft kommer vi att ordna till kvällssamlingarna. Te/kaffekok delar vi upp som vanligt och vi tänker att alla hushåll tar med något tilltugg (kakor eller liknande) för att dela med alla (ca 50-60 pers) under den kväll då man är fikaansvarig.
Aktiviteter: Vi har ett gemensamt ansvar så alla är välkomna att bidra med aktiviteter under veckan vilket brukar uppskattas.
En trevlig hemsida som handlar om en trevlig kanottur i kanotleden: https://www.olaryden.se/2015/06/paddla-kanot-solgenan.html
Kartor: Vi har en karta över området och flera kartor över kanotleden som går precis bredvid lägerplatsen.
Kanotkartor:
Dass: Vi har efter kommunens regler hyrt latrintunnor vilka vi kommer skapa toaletter av tillsammans.
Eld: Vi hoppas att kunna göra en eldstad tillsamman, förutsatt att det inte kommer råda eldningsförbud.
Matlagning: Vi lagar mat på sprit/gaskök som varje hushåll själv ansvarar för att ta med.
Fiske: Det finns fiskekort att köpa för området, det görs digitalt. (100 kr/vecka och person, barn upp till 15 år gratis)
https://www.ifiske.se/fiskekort-aspo-damm-och-brunnshultadammen.htm
Täljämnen: Kommer vi att kunna ta på plats.
Sjukvårdslåda: Kommer att finnas, men det är självklart bra med ett litet eget kit för diverse blessyrer. Sånghäften: Vi hoppas de som har uppsättningar tar med sig dessa.
Argaladeimateriel: Om någon har inköpt lägermateriel som tillhör föreningen får ni jättegärna ta med till lägret.
Parkering:
Vi kommer att få lov att parkera på en fastighet ca. 500m från lägerplatsen.
Försäkring:
Föreningen har inte försäkringar som täcker sjukdom, egen utrustning eller personskador för eventuella händelser under lägervistelsen. Deltagarna förväntas ordna det för sig själva.
Kontakt: Saknas någon information eller ni har något ni funderar över eller vill diskutera så nås vi på tel. 0733-95 96 94 Ann-Charlotte Larsson, eller mejl: ann-charlotte@knoph.net
Hälsningar Ken Knoph och Ann-Charlotte Larsson